My work

Tänkte berätta lite om mitt jobb,  haha, sounds like fun, right?  ^^

Jag jobbar på ett demensboende som heter Talludden. Det ligger bakom vårdcentralen här i Vaggeryd. Talludden är indelad i två avdelningar, Skogsgläntan och Soludden. I varje avdelning bor det sju pensionärer. Vi är två på varje avdelning som jobbar.

Vad är demens?
Demens är namnet på flera olika symptom som orsakas av försämrad funktion hos hjärnan. Vanliga kännetecken är att man får sämre minne och svårare att klara av vardagliga sysslor. Demens förekommer oftast hos äldre personer, men kan även drabba yngre människor.


Kännetecken:

  • Dåligt minne
  • Nedsatt förmåga att fungera i vardagen
  • Förvirring
  • Känslor som rädsla, förvirring och hopplöshet. När sjukdomen blir värre kan obehaget försvinna hos patienten, medan de anhöriga upplever att de drabbas hårdare.

  • (källa: http://www.netdoktor.se/neurologi/?_PageId=536 )


    Vad gör jag på jobbet?
    När man jobbar som vårdare på ett demensboende så krävs det att man har mycket tålamod och vara stark psykiskt. Det vi gör är att hjälpa dem med vanliga saker som stiga upp från sängen, säga vart toaletten är, klä på dom, fixa med hygienen, säga vilken tid på dygnet det är (hela tiden), laga mat, servera maten, diska, städa och ge dem deras medicin, gå ut och gå med dem, prata och vara allmänt normal. Det tar på en väldigt mycket psykiskt, de ställer samma frågor, de är oftast fast i en fas i deras barndom, de letar efter sina föräldrar, förrvirring och oro.. Men de är inte bara jobbiga stunder, jag tycker faktiskt om mitt jobb. Jag tycker det är ett intressant!



    There you got it folks,  that's why I have been doing everyday this summer :)
    Peace


    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0
    Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
    Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu